My Mission 2012: Transparent, inkluderande och användarfokuserad

I onsdags presenterade vi årets juryordförande Jesper Larsson, känd för att bland annat ha
skapat Creators Inn – ett helt gratis boendealternativ för besökande kreatörer. Jesper har även flitigt synts i samband med Pecha Kucha och är med sitt eget bolag Double Happiness en viktig aktör i arbetet med att skapa förståelse för de kulturella och kreativa näringarna. Med ett späckat schema är My Mission väldigt glada över att ha Jesper som juryordförande och i onsdags presenterade han sig närmare för övriga juryn som vi också kommer att göra djupdykningar i under våren. Han uppmuntrade även juryn att försöka tänka utanför sin egen referensram om vad som är genomförbart och inte eftersom många idéer till en början verkar helt orimliga men med lite hjälp och förfining faktiskt blir succéer! Efter presentationen fick vi tid för en liten pratstund som även ni flitiga bloggläsare får ta del av idag.

Jesper, Vad var det som fick dig att tacka ja till den här posten?
Jag älskar idéer, och såg en chans att äntligen få användning av mina egna erfarenheter från att ha startat och drivit en mängd olika företag och projekt.
Hur ser du på din medverkan i juryprocessen?
Jag är av uppfattningen att värde inte uteslutande behöver vara ekonomiskt. Det känns självklart att år 2012 inkludera både ekonomisk, social och ekologisk hållbarhet i bedömningen av idéerna. Personligen hoppas jag i år även få se exempel på sociala entreprenörer som presenterar kreativa affärslösningar på samhällsproblem.
Vår utmaningen i juryn ligger självklart i bedömningen av idéerna. Förmodligen är de mest kreativa idéerna också de mest svårbedömda. Jag tror exempelvis att Twitter hade varit en svårbedömd idé på My Misson 2005. Men i bedömningsarbetet har jag en omfattande och kompetent jurygrupp till min hjälp. I vårt arbete tillsammans ska jag försöka lyssna mycket.
Vad tror du att företag inom kulturella och kreativa näringar behöver bli ännu bättre på?
Kulturella och kreativa näringar är ett väldigt omfattande begrepp så jag anser inte man kan besvara den frågan utan att grovt generalisera. Men låt oss säga att de flesta skulle kunna bli bättre på att affärsutveckla, samverka med mer traditionella industrier samt att kommunicera sitt värde i dessa sammanhang.
Vad är din målsättning med My Mission 2012?
Att tävlingen ska bli mer transparent, inkluderande och användarfokuserad. Det första som slog mig är att vi efterfrågar nytänkande idéer inom kulturella och kreativa näringar, men användaren uppmanas fylla i ett fyrkantigt formulär och först och främst beskriva sin idé i textform. Med max 600 tecken. Några av de mest kreativa personerna jag känner är exempelvis dyslektiker, så jag hoppas att de tävlande inser att de lika gärna kan presentera sin idé genom att inkludera bilder, videoklipp eller andra typer av filer. Det står i en av de sista rutorna att man kan göra det, men jag vill verkligen slå ett slag för att det faktiskt går.
Varför behövs My Mission 2012?
En idé är inte värt någonting utan ett genomförande. Därför blir alla sätt att uppmuntra genomförandet av idéer allt viktigare. Jag gillar även det faktum att alla tävlande, även de som inte vinner något pris, får kvalificerad feedback på sin idé.

 

Det här inlägget postades i Affärsidéer, Entreprenörskap, Jury, Kreativitet, My Mission, Nyföretagande, Övrigt och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>