Entreprenör inom litteratur – Camino Magasin

Efter morgonens fantastiska informationsmöte för juryn på Brewhouse är det dags för dagens intervju som görs med Johanna som driver Camino Magasin. Hennes främsta råd till alla som funderar på att tävla i My Mission är att fundera igenom sina drivkrafter och hur man i sin egen bransch kan driva samhället framåt. Det passar extra bra i år eftersom vi har en ny kategori: ”Årets Greencard” som syftar till att lyfta hållbara idéer, socialt, ekonomiskt OCH ekologiskt.

Lite senare i veckan kommer en intervju med Jesper Larsson, My Missions nya juryordförande där han ger sin syn på utvecklingen av tävlingen och hur han kommer att inspirera juryn att tänka i lite nya banor. Men idag ger vi alltså en intervju med Johanna från Camino som representerar litteraturen inom KKN.


Hej Johanna! Du driver Camino Magasin, vad är Camino för något?

Camino är ett ett magasin om framtidsfrågor, om hur vi kan leva på ett sätt som är hållbart för oss själva, planeten vi bor på och kommande generationer. Det handlar lika mycket om att leva ett gott och meningsfullt liv som att vara miljösnäll. Utöver magasinet gör vi även föreläsningar, magasin åt andra aktörer, skriver krönikor och ger ut böcker.

Kan du berätta om tidningen och hur den startade – vilka behov var det som gjorde att ni tog den inriktningen ni gjorde?
När vi startade för exakt fem år sedan så fanns inte den här typen av magasin i Sverige. Vi inspirerades bland annat av ett brittiskt magasin som heter New Consumer, men vi tog vara på de frågor som var viktiga då i Sverige – som att informera kring mer miljövänliga produkter och tjänster, människors relation till tid, hälsoaspekter etc men att göra det på ett inspirerande sätt och i ett snyggt format. Redan innan vi startade hade vi 500 prenumeranter, vilket visar på att det fanns ett sug efter att läsa mer om de här frågorna. Nu har vi utvecklats till att prata om framtidsfrågor i bredare format och försöker ta vid där andra medier slutar. Vad kommer efter larmrapporterna? Vad vill vi se för alternativ? Det finns ett oerhört sug för de frågorna i hela världen just nu.

Vad skiljer er från andra livsstilsmagasin?
Vi brukar kalla oss för en blandning av ett livsstilsmagasin och ett samhällsmagasin. Livsstil har kommit att bli ett ganska fult ord, som mest handlar om konsumtion, jag tycker det förtjänar en bredare diskussion. Vi trycker inte på människor massa saker de ska konsumera, vi vill ta bort stämpeln från läsare som bara konsumenter och siffror till annonsörerna. Våra läsare är högutbildade, kunniga och de tar inte skit. Vi respekterar dem högt. Sedan är vi också noga med aspekter som genus, sundare kroppsideal, ålder och sociala frågor.

Vad är det som driver er framåt?
Först är det fantastiskt roligt att få jobba med saker man brinner för, ha flexibelt arbete och träffa så otroligt många spännande människor. Sedan är det feedback från folk som inspireras av det vi gör som får oss att slita vidare.

Varför behövs en tidning som Camino?
För att det finns så få forum att diskutera livsstilsfrågor på ett bredare sätt idag. Vi behöver alla känna att det finns vägar framåt och se att det finns människor som kämpar för en bättre värld, som lever annorlunda än normen och som går mot strömmen.

Samarbetar ni med musiker, grafiker, fotografer etc?
Ja med allihop, i olika konstellationer. Vi anlitar fotografer, illustratörer, grafiker, skribenter för tidningen och musiker exempelvis när vi arrangerar events. Det har blivit lite sämre med den delen på senaste på grund av tidsbrist, men vi hoppas kunna arrangera fler grejer framöver. Våra prenumeranter älskar att träffas – det har vi märkt.

Vilka är era prenumeranter?
Våra prenumeranter har vi till största delen nått via sociala medier. Eftersom GP skrev om oss redan innan vi kom ut med första numret fick vi många prenumeranter via det, vi växte först i Göteborg för att nu finnas över hela Sverige.

Vilka delar har varit svårast/lättast?
Det kämpigaste är annonsmarknaden. Man slåss med jättar som har hundratusentals läsare och många företag har haft det tufft ekonomisk efter krisen. Lättast har det varit med mina kollegor. Trodde det skulle dyka upp enorma konflikter jätteofta, men vi gillar varandra fortfarande efter fem års slit ihop- det imponeras jag av varje dag.

Hur kan Camino bidra till en utveckling av kulturella och kreativa näringar, KKN?
Vi tror att kulturkonsumtion är framtiden, något som det måste satsas mer på i framtiden. Vi har exempelvis erbjudit våra prenumeranter ett Kulturkort, där man får rabatter på massa kultur. Gärna lite mindre aktörer för att vi vill få oss bort från köpcenter och in i teatern. Vi skriver ofta om festivaler, musiker och andra kulturpersonligheter. Det finns mycket kraft i kulturvärlden.

Slutligen: Vilka är dina råd till våra tävlande i My Mission?
Vad är din drivkraft? Vill du tjäna mycket pengar, har mycket fritid eller få vara så kreativ som möjligt på jobbet? Utforma din företagsidé med det i bakhuvudet. Fundera på hur du i din bransch kan vara med och utveckla samhället på ett bra sätt, var en förebild.

Det här inlägget postades i Affärsidéer, Entreprenörskap, Jury, Kreativitet, My Mission, Nyföretagande och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>