Är du kompositör och har tusen idéer? Så här gjorde Johan med sina!

Efter dagens Starta Företag-dag har vi lyckats få en pratstund med Johan Svensson, en frilanskompositör med hjärtat i musiken och som brinner för att öka folks nyfikenhet för okända musikområden. Johan har tagit sitt företagande till nivån där han många gånger är projektledare i av honom själv skapade projekt. Många gånger är det han själv som initierar projektet och därmed också driver det, vilket ökar chanserna att verkligen få driva frågor han själv brinner för!

Hej Johan Svensson. Du arbetar med spännande projekt som involverar både ensembler och kommuner. Hur kom du på att du skulle bli frilanskompositör?
Jag spelade gitarr i flera band i tonåren och skrev även låtar till dessa. Så småningom upptäckte jag att mitt intresse var mycket större för att skriva musiken än för att stå på scenen. Jag sökte mig efter gymnasiet till en ett-årig kompositionskurs i Växjö och blev djupt fascinerad av all den nya musik jag kom i kontakt med. Efter detta gick jag vidare till andra kompositionsutbildningar och började fokusera på att skriva främst instrumental musik för olika ensembler och orkestrar. Att jag har blivit just frilanskompositör var ett naturligt steg efter utbildningarna då det inte finns så många fasta jobb för kompositörer.  Men också för att det är ett sätt att komma i kontakt med inspirerande musiker från olika geografiska platser och med olika typer av konstnärliga inriktningar.

Har du någon speciell inriktning i ditt företag?
Förutom att ta emot kompositionsbeställningar arbetar jag även med pedagogiska skapande-projekt med barn och unga samt håller även seminarieserier om musik i olika sammanhang, oftast genom att dra paralleller mellan olika historiska epoker och vår samtid. Jag vill öka folks nyfikenhet inför okända musikområden och bidra med verktyg för att alla ska alla ska ha möjlighet att sätta sig in i musik som man tidigare inte visste något om. Detta gäller oavsett vad för slags genre man är insatt i, nyfikenhet inför det okända är en viktig egenskap för att inte bli inskränkt.

Vilket är det mest spännande projekt du varit involverad i?
Ett väldigt kul och udda projekt gick ut på att jag skulle skriva musik för tre kulturskole-ensembler parallellt. I den yngsta orkestern var musikerna runt 12 år och i den äldsta runt 65 år, instrumentuppsättningen skilde sig också väldigt mycket åt. Utifrån ett gemensamt musikaliskt frö växte sedan tre väldigt olika stycken fram i ett slags växelspel mellan mig och var och en av orkestrarna, tillsammans med en jäkla massa workshops där vi provade materialet. Väldigt spännande projekt, där det var först på konserten med de tre styckena som vi alla, inklusive jag själv, fick grepp om hur helheten faktiskt blev.

Hur ser marknaden ut för frilanskompositörer idag och vad driver dig framåt?
Det är svår men inte omöjligt att leva som frilanskompositör. Det som driver mig framåt är ytterst en djup övertygelse om musikens styrka och möjliga poetiska förmåga. Jag vill arbeta för musiken som konstform snarare än som kommersiellt verktyg.

Hur tänker du om framtiden för musiker, kompositörer och unga talanger?
Jag tror det blir svårare och svårare att hitta jobb som just musiker eller kompositör framöver, vilket ställer stora krav på uppfinningsrikedomen hos utbildade musiker; att de kan skapa jobben själv. Men tror man att musiken är viktig och vill satsa på att bli musiker så ska man göra det och inte bry sig så mycket om möjliga framtida svårigheter. Blir man väldigt bra på det man gör kan man nästan alltid hitta möjligheter att jobba med det. Det gäller att lägga ner ordentligt med tid på det man brinner för. Samtidigt är det svårt att sia om hur det politiska och kulturella klimatet ser ut i Sverige och världen om fem år.

Hur går du tillväga när du får en idé om att genomföra ett projekt?
Jag försöker få ner mina idéer i någon form av projektbeskrivning och tar därefter kontakt med institutioner, föreningar, skolor eller dylikt som jag tror skulle vara intresserade av den typen av projekt. De flesta projekten utkristalliserar sig sedan i en dialog mellan mig och andra inblandade. Det är dumt att planera för mycket i detalj på egen hand eftersom det ändå i princip alltid måste anpassas efter diverse omständigheter som blir klara först efterhand.

Hur samarbetar du med andra discipliner inom kreativa & kulturellanäringar?
Jag samarbetar med många både inom musikbranschen och i andra områden. Det varierar mycket från projekt till projekt hur samarbetena ser ut.

Vilka delar har varit svårast/lättast med att driva ditt företag?
Jag gillar mycket att utveckla nya idéer och sedan genomföra dem och det är väldigt utvecklande att jobba med musik i många olika former samtidigt. Men lättast, ja du, ingenting har varit direkt lätt, jo förresten, lätt var beslutet att på en gång ta hjälp av en redovisningskonsult. Det svåraste med att driva företag är att mycket tid går åt till administration, projektutformning och kontakt med möjliga intresserade. Det finns aldrig så mycket tid jag skulle önska för musikskapande.

Hur kan du bidra till en utveckling av kulturella och kreativa näringar, KKN, som helhet?
Förhoppningsvis inspirera andra att driva kulturprojekt efter egna idéer.

Slutligen: Vilka är dina råd till våra tävlande i My Mission?
Jobba vidare med idéer som känns bra och viktiga.

My Missions tips till alla er musiker eller kompositörer är att inte stirra er blinda enbart på de första delarna av ansökningsformuläret. Det finns möjlighet att ladda upp andra typer av filer i sista steget – vårt tips är att kolla igenom ansökningsformuläret innan du fyller i den skarpt så vet du lite mer hur du kan lägga upp din egen ansökan. Och glöm inte bort att du kan söka med projektidéer som har potential att bli affärsidéer!

Det här inlägget postades i Affärsidéer, Entreprenörskap, Kreativitet, My Mission och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>