Älska Resan! – Ett projekt med syfte att destinationsutveckla

En vecka före TUR-mässan presenterar vi projektet Älska Resan! som drivs av Fanny Bergström Buller och Sanna Rådelius. En viktig del av kulturella och kreativa näringar är just turism och besöksnäring och här ser vi ett lysande exempel på hur man som företagare kan arbeta just med detta. Kanske kommer du efter du har läst det här på ytterligare sätt att stärka en destination? Eller kanske kommer du på ett projekt som förbinder flera delar ur KKN? Du kanske rent av sitter på en idé som handlar om ett tält

Hallå där Fanny Bergström Buller och Sanna Rådelius, som jobbar med projektidén Älska Resan!, kan ni berätta om projekt idén och hur den kom till!
Idén om Älska Resan! föddes för ungefär ett år sedan då vi bestämt oss för att börja jobba ihop. Sanna bor i Stockholm och Fanny i Göteborg och därmed insåg vi att det skulle bli många timmar som spenderades på tåg för gemensamma möten. Tyvärr har ju tåget fått mycket negativ publicitet och vi kände att det var viktigt att inte låta diskussionen fastna där. Vi ville bidra på ett positivt sätt. Dessutom finns det längs tågrälsen i Sverige många små destinationer som man inte känner till. Det finns en rädsla för att våga vara unik och berätta om det som verkligen är på riktigt. Istället fastnar många destinationer i att marknadsföra stereotyper och det som är fint på ytan. Vi ville hitta det som var på riktigt och lyfta det på destinationen. Älska Resan! skulle på så vis kunna bli en långsam eventturné där destination efter destination fick utrymme att visa upp sig – på riktigt.

Vilka affärsmöjligheter ser ni på en längre sikt med detta?
Älska Resan! är en projektidé som vi driver i företaget ED Sweden. ED står för Experience Design där vi arbetar med fokus på upplevelser som förändrar och utvecklar. Vi brukar säga att vi designar tid och vi använder oss av upplevelsedesign som processmetod för detta. Älska Resan! är ett koncept som är under ständig utveckling där vi ser möjlighet till spännande samarbeten över hela Sverige.

Varför behövs en satsning som Älska Resan?
I destinationsmarknadsföring finns ofta ett tydligt ovanifrånperspektiv. Man applicerar attribut på en destination utan att destinationen självklart kan/vill leva upp till dessa. Älska Resan! börjar hos invånarna som bor på orten. Vad är de stolta över? Vad vill de visa upp? Älska Resan! är snarare än ett marknadsföringskoncept ett möjligt sätt att starta en diskussion om hur en destination ska utvecklas, paketeras och marknadsföras.

Vilka andra samarbetspartners finns med ”på tåget”?
Vi har haft möte med SJ:s kommunikationschef och de är intresserade, men längre än så har vi inte kommit på den fronten. Sen har vi pågående diskussion med CRED (Creative Destination Halland) angående att göra något i Halland. Men alla spännande samarbetspartners och möjligheter är välkomna att höra av sig!

Vilka delar tycker ni har varit svårast/lättast?
Då man har en projektidé vill man gärna komma igång och jobba nu, nu, nu. Många aktörer som sitter på finansiering vill ha betydligt längre tid på sig för att tänka. Idén i sig har vi dock fått mycket positiv respons på. I det här läget letar vi efter någon som är modig och som vill våga Älska Resan!.

Hur kan Älska Resan bidra till en utveckling av KKN?
Genom att grunda en destinations utveckling och marknadsföring i det som är autentiskt och i engagemang som är på riktigt, blir arbetet mer långsiktigt hållbart. Vi tror att Älska Resan! är en bra startpunkt för att sätta igång en sådan utvecklingsprocess. Dessutom med tåget som en viktig faktor för hållbar utveckling.

Vad har Älska Resan inneburit för er som företagare?
Idén om Älska Resan! har varit en dörröppnare som har gett oss uppdrag och många bra kontakter. Allt blir inte alltid som man planerar, men driver man en idé med engagemang finns det stora möjligheter att få ut mycket av det, även det man inte väntat sig.

Slutligen: Vilka är era råd till våra tävlande i My Mission?
Tänk på att en idé kan bli något helt annat i slutänden och var inte rädd för att det gör den mindre bra. Att våga revidera, ta in andras synpunkter och utveckla längs vägen gör ofta idéer bättre. Och viktigast, glöm inte målgruppen och varför du gör det! Alldeles för många idéer är inte grundade i verkliga behov. Lycka till!

 

Det här inlägget postades i Övrigt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>